Hoe ga je van FOMO naar JOMO?

Fear of missing out (FOMO) is de angst dat je iets belangrijks mist. Wat is dat eigenlijk: FOMO? De Oxford Dictionaries omschrijven het als ‘de angst dat iets spannends of interessants op dit moment ergens anders plaatsvindt, vaak aangewakkerd door posts gezien op sociale media-websites’. Vaak gaat het dus over de angst om sociale gebeurtenissen te missen. Maar zijn social media daar wel echt verantwoordelijk voor? Wat zit er eigenlijk onder die angst om iets te missen? En hoe ga je van FOMO naar JOMO (Joy of missing out)?

Bij FOMO gaat het erom dat je voortdurend gefocust bent op wat anderen aan het doen zijn in plaats van dat je je bezig houdt met waar je zelf bent of wat je zelf aan het doen bent. Vanzelfsprekend is er niet één reden die we kunnen aanwijzen als de oorzaak. Het gaat ook veel verder dan simpelweg een feestje niet willen missen. Mensen die last hebben van FOMO zijn mensen die alles uit het leven willen halen. Ze willen het maximale. Misschien is het ook wel een vorm van keuzestress? Er is zoveel te kiezen en uit hoe meer we kunnen kiezen hoe ongelukkiger we vaak zijn met wat we hebben gekozen. Duidelijk is ook dat je sociaal vergelijken met anderen hierbij een rol speelt. Nu is dat niks nieuws. We vergelijken onszelf al sinds het begin der tijden met anderen. Voor de uitvinding van internet en sociale media hadden we daar minder de kans toe dan in onze moderne tijd met meer mogelijkheden voor dan ooit.

Uit onderzoek weten we dat FOMO kan leiden tot stress, slaapproblemen en vermoeidheid. Gelukkiger worden we er dus niet van. Daarom pleit ik voor meer JOMO. Deze term is bedacht door blogger Anil Dash en staat voor Joy Of Missing Out. Hierbij omarm je juist het missen van (sociale) activiteiten.

Hoe kun je dat doen: JOMO? Dat doe je bijvoorbeeld door minder te focussen op de kans dat je iets mist, en meer te focussen op de positieve effecten van wat je nu aan het doen bent. Het kan immers heel lekker zijn om lekker een avondje op de bank te Netflixen in plaats van naar het zoveelste feestje gaan omdat je denkt dat je dat niet kunt missen. Lekker even in je eigen bubbel. Energie tanken.

Enkele praktische (mindfullness) tips om in je eigen bubbel te blijven:

  • Gebruik je zintuigen: luister naar de vogels buiten, wees je bewust van hoe je zonnebrandcrème ruikt, voel de zon op je gezicht, en kijk naar de natuur.
  • Stop met multitasken: doe een ding tegelijk en doe dat met je volle aandacht. Gebruik daarbij ook weer al je zintuigen. Bijvoorbeeld een kopje thee drinken. Hoe ruikt je thee? Hoe warm voelt je kopje? Wat gebeurt er in je mond als je thee drinkt? Kun je die thee nadat je hebt doorgeslikt ook nog een tijdje volgen?
  • Adem in… adem uit: doe regelmatig een ademhalingsoefening.
  • Wees dankbaar: focus op waar je dankbaar voor bent, in plaats van op de dingen die je mist.
  • Grond jezelf: wordt je bewust van de stoel of bank waarop je zit. Hoe voelt de stof van de stoel aan je handen? Voel hoe je voeten op de vloer staan. Waar bevind jij je in de ruimte? Wat is er voor je, achter je, naast je?

Veel succes met JOMO-en!

Plaats een reactie