Snelle hulp bij psychische klachten voorkomt dat het erger wordt

Het zal niemand ontgaan dat het met het aantal besmettingen in ons land niet goed gaat. In de ziekenhuizen “piept en kraakt” het inmiddels weer volgens Diederik Gommers, anesthesioloog/intensivist en er werd tijdens de technische briefing van de Tweede Kamer afgelopen door het RIVM al gesproken van een tweede golf. MIND heeft de afgelopen maanden onderzoek gedaan naar de gevolgen van de Corona-crisis voor mensen met psychische problemen en hun naasten. De conclusie: we moeten nu investeren in snelle en passende hulp voor cliënten en verdere toename van psychische klachten voorkomen.

Uit het onderzoek van MIND blijkt ook dat de crisis heeft gezorgd voor een toename van psychische klachten. Zowel bij mensen die al een psychische aandoening hebben als bij mensen die voor de crisis nergens last van hadden. MIND pleit dan ook voor meer GGz-capaciteit. Daarbij is het motto van MIND wat ik zelf ook altijd zeg: kort als het kan, langer als het moet. En alleen GGz inschakelen als het noodzakelijk is. Bij gevoelens van eenzaamheid of bij verlies van werk kan het ook al heel goed werken als je een goed gesprek kunt voeren met een naaste, een buurvrouw, een vriend of bijvoorbeeld, de praktijkondersteuner GGz bij je huisarts of iemand van Maatschappelijk Werk. Kom je er op die manier niet meer uit, dan is het verstandig om je door je huisarts te laten doorverwijzen naar een psycholoog.

Ook voor de Corona-crisis hadden veel instellingen voor Specialistische GGz lange wachtlijsten. Die zijn als gevolg van de crisis en het feit dat er minder mogelijkheden waren om afspraken te maken bij de instellingen vaak alleen nog maar gegroeid. MIND geeft aan dat ook voorzieningen buiten de GGz zoals herstelwerkplaatsen en zelfregiecentra ervoor kunnen zorgen dat de wachtlijsten korter worden omdat cliënten daar vaak al vrij snel terechtkunnen.

Ook in de Generalistische Basis GGz zijn bij collega’s die in hun praktijk hun cliënten zagen en niet online wilden of konden werken, vaak de wachtlijsten langer geworden. In mijn praktijk wordt online gewerkt. Dat wil zeggen dat de afspraken plaatsvinden via beeldbellen, email of chat. De behandeling kon dus gewoon op dezelfde manier als altijd blijven doorgaan. Onze wachtlijst is nog altijd hetzelfde, namelijk: er is geen wachtlijst! Wil je bij in behandeling komen, dan kun je in de meeste gevallen meteen starten.

Voor meer informatie over de behandeling bij Online psychologiepraktijk Caroline Korsten kun contact opnemen. De gegevens vind je op de contact-pagina. Wil je je meteen aanmelden klik dan hier.

Plaats een reactie